Trafikale problemer
I likhet med de fleste store byer skjemmes Sevilla av all trafikken. Bilene suser rundt deg på alle kanter nesten samme hvor du befinner deg, det råkjøres, bråbremses, tutes og kjeftes hele tiden.
Trafikk-kulturen er annerledes enn jeg er vant til. Her finnes det tydeligvis ikke ”myke trafikanter”, men det er alle for seg selv, og ingen for stakkaren til fots. Det er ingen som stopper for deg hvis du vil krysse gata. Selv ikke på fotgjengeroverganger. Man må i grunnen bare ”presse” selv, har jeg kommet frem til, stå på sin rett, og tvinge bilene til å stoppe inntil du er kommet over gata. For de vil egentlig ikke kjøre på deg, men de vil du skal tro de vil det. Noen bilister synes visst at mennesker uten kjøredoning ikke burde befinne seg i gatene i det hele tatt, og sender en hissig tone etter deg i det du forsiktig krysser veien. Sevillanerene kjører på rødt lys hvis det passer dem, men er snare på hornet hvis du ikke skulle komme deg helt over veien før den grønne mannen igjen blir rød.
Parkering er også et problem her, på samme måte som i alle andre byer hvor gater og hus ble bygget før bilen i det hele tatt var påtenkt. Dette fører til mye kreativ parkering: i fotgjengerfelt, i veikryss, eller utenpå en annen rekke parkerte biler. Jeg skjønner ikke hvordan det kan fungere når de parkerer hverandre inne hele tiden, men det gjør de altså.
Dessuten kan du visst sette bilen fra deg hvor det skulle være, hvis du bare setter på varsellysene. Daglig står det biler og blinker midt i veien, eller mitt i krysset, mens andre billister tuter irritert og demonstrativt i det de raser forbi.
Det er masete at det tutes for alt og ingenting hele tiden, det er slitsomt at strømmen av biler aldri tar slutt, og at grønn mann ikke nødvendigvis betyr ”nå kan du gå!” likevel.
Heldigvis har også styresmaktene innsett at dette er et problem, og de siste to-tre årene har det blitt jobbet med å bygge en metro som skal ta unna en del av trafikken, særlig pendlingen for folk som bor utenfor byen, men som jobber i sentrum. Egentlig skal metroen i Sevilla stå ferdig denne sommeren, men det ser selvsagt ikke ut til at man vil bli ferdig i tide. I mellomtiden skaper vei-arbeid enda mer køer, mer venting, mer omkjøring, mer irritasjon, mer tuting og mer håpløse parkeringer og farlige situasjoner. Jeg tror likevel det er verdt det.
Trafikk-kulturen er annerledes enn jeg er vant til. Her finnes det tydeligvis ikke ”myke trafikanter”, men det er alle for seg selv, og ingen for stakkaren til fots. Det er ingen som stopper for deg hvis du vil krysse gata. Selv ikke på fotgjengeroverganger. Man må i grunnen bare ”presse” selv, har jeg kommet frem til, stå på sin rett, og tvinge bilene til å stoppe inntil du er kommet over gata. For de vil egentlig ikke kjøre på deg, men de vil du skal tro de vil det. Noen bilister synes visst at mennesker uten kjøredoning ikke burde befinne seg i gatene i det hele tatt, og sender en hissig tone etter deg i det du forsiktig krysser veien. Sevillanerene kjører på rødt lys hvis det passer dem, men er snare på hornet hvis du ikke skulle komme deg helt over veien før den grønne mannen igjen blir rød.
Parkering er også et problem her, på samme måte som i alle andre byer hvor gater og hus ble bygget før bilen i det hele tatt var påtenkt. Dette fører til mye kreativ parkering: i fotgjengerfelt, i veikryss, eller utenpå en annen rekke parkerte biler. Jeg skjønner ikke hvordan det kan fungere når de parkerer hverandre inne hele tiden, men det gjør de altså.
Dessuten kan du visst sette bilen fra deg hvor det skulle være, hvis du bare setter på varsellysene. Daglig står det biler og blinker midt i veien, eller mitt i krysset, mens andre billister tuter irritert og demonstrativt i det de raser forbi.
Det er masete at det tutes for alt og ingenting hele tiden, det er slitsomt at strømmen av biler aldri tar slutt, og at grønn mann ikke nødvendigvis betyr ”nå kan du gå!” likevel.
Heldigvis har også styresmaktene innsett at dette er et problem, og de siste to-tre årene har det blitt jobbet med å bygge en metro som skal ta unna en del av trafikken, særlig pendlingen for folk som bor utenfor byen, men som jobber i sentrum. Egentlig skal metroen i Sevilla stå ferdig denne sommeren, men det ser selvsagt ikke ut til at man vil bli ferdig i tide. I mellomtiden skaper vei-arbeid enda mer køer, mer venting, mer omkjøring, mer irritasjon, mer tuting og mer håpløse parkeringer og farlige situasjoner. Jeg tror likevel det er verdt det.

0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home